Skranker, infopunkter og søkestasjoner

Bibliotekskranke

Ullensaker bibliotek - med de to smilende medarbeiderne Magnus Andre Wandås og Guro Bye-Johnsen, gir brukerne en god følelse av å være velkommen

Inngangspartiet - det viktige førsteinntrykket 

Bibliotekskranke og søkestasjoner er integrerte komponenter i et velfungerende bibliotek. De gir tilgang til informasjon, personlig assistanse og
selvbetjeningsmuligheter – alt med sikte på å optimalisere bibliotekopplevelsen. 

Det første møtet kan være ganske så avgjørende. Enten vi snakker om helt eller delvis bemannede eller ubemannede biblioteker, skal brukerne dine ikke bare føle seg velkomne, men også kunne finne frem raskt. Hvor kan de få personlig hjelp, og hvordan kan de hjelpe seg selv? Spørsmål som brukerne dine må kunne få et svar på når de kommer til inngangssonen.

Planlegging og utforming av inngangssoner ved hjelp av ulike interiørløsninger kan være svaret.  Her kan du se ulike skrankesammensetninger, informasjonspunkt og utstillingsmøbler for å ta godt imot de besøkende allerede ved det første møtet.

Bibliotekskranke
Bibliotekskranke
Bibliotekskranke

Hva bør man tenke igjennom før kjøp av skranke?

Tips fra interiørarkitekten


Det er anbefalt å tenke igjennom følgende når man skal planlegge en ny skranke

  • hvor mange skal arbeide samtidig og hvilke arbeidsoppgaver skal utføres i skranken

  • oppbevaring og utstillingsplass i skranken for brosjyrer, info etc.

  • oppbevaringsbehov bak skranken, hvordan gjøre det oversiktlig og ryddig

  • plassering i forbindelse med automatene

  • behovet for flere infopunkter for å kunne betjene de besøkende ute i lokalet 

 

Aina Vestengen er daglig leder og interiørarkitekt i
BS Eurobib AS. Hun har planlagt og designet utallige skrankeløsninger for våre kunder over hele landet og har gode råd å komme med for optimal utforming av området.

- En skranke skal spesialtilpasses type bibliotek og hvor mange som skal jobbe der. Flere og flere vektlegger ergonomi, så mulighet for elektrisk hev/senk  bør være tilstede, spesielt der hvor man har mye skrankearbeid.
Skrankeområdet bør fremstå ryddig, så tenk på behov for oppbevaring bak og rundt skranken, rydd opp og bruk gjerne skap/reoler med dører.

Bibliotekskranke
Bibliotekskramke

Hva kjennetegner et godt skrankeområde?

To bibliotekarers tanker om skranken

Jenny Grøterud Haug og Ida Have jobber begge med metadata i Biblioteksentralen.

Ida har jobberfaring fra flere folkebibliotek, og Jenny har praksis fra både folke- og fagbibliotek og har også jobbet litt i fagbibliotek.

Vi tok en liten prat med dem i vårt showroom.

Bibliotekskranke

Jenny Grøterud Haug og Ida Have

Innlevering og utlån skjer stort sett på automatene, så jobben i skranken er nå mer og mer fokusert på formidling og referansespørsmål. Ordet skranke er et godt innarbeidet begrep på biblioteket. - Vi snakker om skrankearbeid oss imellom, sier Ida, og hun legger til at det er viktig med god skilting.

Plasseringen bør være i nærheten av selvbetjeningsautomatene slik at man rask kan yte hjelp ved behov, er de begge enige om. Jennys synes også at den bør plasseres litt inn i lokalet. - Da får de besøkende rom til å orientere seg litt ved inngangen. 

Ida understreker at møtet med bibliotekaren i forbindelse med innlevering/utlån er for enkelte kanskje dagens eneste menneskelige kontakt. Denne forsvinner når innlevering og utlån flyttes over til selvbetjeningsautomatene.  Så skranken bør på en eller annen måte være inviterende, synes hun. - Selv om mange har lettere for å ta kontakt med en bibliotekar som vandrer ute i bibliotekrommet, kan andre for eksempel være redde for å forstyrre en bibliotekar som setter på plass i hyllene etc. 

5 råd fra bibliotekarene for en god skrankeløsning:

  • Skranken plasserers synlig fra selvbetjeningsautomatene og bør ligge litt inn i rommet 

  • Den bør være inviterende

  • ​​​​​Tenk soneinndeling for ulike arbeidsområder, og ha en stol i nærheten for veiledning

  • Søketerminal er et fint supplement ved siden av skranken - kan betjene flere samtidig

  • Ha tilbaketrukne infopunkter for mer privat hjelp for de som av ulike grunner ikke vil "forstyrre" i skranken

INFORM SKRANKESYSTEM

Bibliotekskranke
Bibliotekskranke
Bibliotekskranke
Bibliotekskranke
Bibliotekskranke
Bibliotekskranke

Fleksibelt og modulært skrankesystem som kan forandre karakter fullstendig alt etter hvilket farge- og materialvalg samt sammensetning som benyttes.
Systemet består bl.a. av følgende elementer:

• Rektangulære eller buede moduler
• To høyder (740 og 1000 mm) og en høydejusterbar modul (680-1180 mm)
• Standard eller tilbaketrukket front
• Kvadratisk eller triangulær hjørnemodul
• Integrerete skap til oppbevaring og display
• Forskellige funksjoner som hyller på skranken, veskehyller og infoskilt
• Egner seg til RFID systemer 

Last ned brosjyre

Last ned tekniske spesifikasjoner med full oversikt

Se hvilke Inform-skrankeløsninger noen av våre kunder har valgt:

Bibliotekskranke

Hustadvika bibliotek, Elnesvågen

Bibliotekskranke

Hustadvika bibliotek, Eide

Bibliotekskranke

Eigersund folkebibliotek

Bibliotekskranke

Ullensaker bibliotek

Bibliotekskranke

Porsgrunn bibliotek

Bibliotekskranke

Audnedal bibliotek

Bibliotekskranke

Grimstad bibliotek

Bibliotekskranke

Rælingen bibliotek

Bibliotekskranke

Vindafjord bibliotek

Bibliotekskranke

International School of Stavanger

Bibliotekskranke

Bærum bibliotek, Sandvika

Bibliotekskranke

Bibliotekenes Hus, Oslo

INFO POD SKRANKE

Bibliotekskranke

Info Pod er en lettplassert elektrisk hev- og senkbar skranke i litt mindre format. Den passer spesielt godt som informasjonsdisk eller søkestasjon i større bibliotek eller som skranke i mindre bibliotek som f.eks. skolebibliotek. Det finnes en smart kabelgjennomgang i arbeidsplaten, og den kan utrustes med RFID-leser under arbeidsplaten. 
Info Pods kan også leveres med inntrukket front, i XL-format samt med LED-belysning.

Bibliotekskranke

"Vår nye høydejusterbare Info Pod med inntrukket front er til stor hjelp både for våre brukere og oss selv. Det forenkler arbeidet og mottaket for alle våre brukere.
Fronten lar besøkende komme nærme med store sekker, og det er også nyttig for brukere av rullestol og turgåere. Det føles godt å kunne bidra til økt tilgjengelighet på biblioteket.»

Carina Bonde og Maria Nilsson
Jonstorp bibliotek, Sverige

Se hvilke Info Pod noen av våre kunder har valgt:

Bibliotekskranke

Universitetsbiblioteket i Bergen, Humaniora

Bibliotekskranke

Narvik bibliotek

Info Pod bibliotekskranke

Kløfta bibliotek

Bibliotekskranke

Tynset bibliotek

Bibliotekskranke

Holmestrand bibliotek

Bibliotekskranke

Trøgstad bibliotek

SØKESTASJONER OG NETTBRETTHOLDERE

Som et ofte brukt supplement til skranken, kan søkestasjoner eller nettbrettholdere plasseres i tilknytning til denne, eller plasseres rundt i lokalet.

UTSTILLING OG INFO I INNGANGSSONEN

Førsteinntrykket følger bibliotekbrukeren gjennom hele biblioteket, og derfor skal inngangspartiet være imøtekommende, innbydende og i stand til at lokke folk inn for at se resten av biblioteket.  Det er også her biblioteket kan vise de siste nyheter og temautstillinger, så det er en god idé å bruke lave møbler med bøker i øyehøyde, som inspirerer til å plukke opp boken.

Trenger du hjelp?

Ved å bruke vår spesialkompetanse på bibliotekinnredning, får du profesjonell hjelp og sparer tid og krefter i den ellers krevende planleggingsprosessen. Vi har lang og bred erfaring med å innrede ulike typer bibliotekrom og kjenner de forskjellige funksjonene disse lokalene må inneha.

Kontakt oss for ideer rundt biblioteket, så kan vi sammen finne gode løsninger.

Skolebibliotek innredning
Skoleinnredning

Christin G. Bodding
Salgs- og interiørkonsulent
BS Eurobib AS

Skoleinnredning

Aina Vestengen
Daglig leder/Interiørarkitekt
BS Eurobib AS

Send oss en mail

eller kontakt oss på 22 08 98 10

FLERE ARTIKLER

Biofil bibliotekdesign

Naturlig lys

 

Bibliotekmøbler

Bibliotekmøbler

 

Barnebiblioteket

Barnebiblioteket

 

Skolebiblioteket

Skolebiblioteket